Już w najbliższą środę zapraszamy do Państwowa Szkoła Muzyczna I st im Z Noskowskiego w Świebodzinie o 17:30 na wyjątkowy koncert gitarowy w wykonaniu Tomasza Radziszewskiego i Mateusza Kowalskiego. Darmowe bilety do pobrania na naszej stronie internetowej oraz w sekretariacie Państwowej Szkoły Muzycznej.
Tomasz Radziszewski urodzony w Nowej Soli, rozpoczął edukację muzyczną w wieku siedmiu lat tamże. Po ukończeniu PSM I stopnia w klasie gitary Elżbiety Cichockiej, kontynuował naukę w PSM II stopnia w Zielonej Górze pod kierunkiem Jarosława Lewandowskiego. Ukończył studia I stopnia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego, a następnie studia II stopnia w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Ryszarda Bałauszko i Mateusza Kowalskiego.
Artysta od najmłodszych lat brał udział w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, zdobywając liczne laury, a w sumie stając na podium ponad 30 konkursów w kategoriach solowych i kameralnych. Najważniejszym osiągnięciem konkursowym dotychczas okazała się I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Tallinie (Estonia), której częścią była przynależność prestiżowej grupy artystów EuroStrings Artists. W związku z nagrodą Tomasz był zapraszany na największe europejskie festiwale jako solista, kameralista i pedagog. Występował w wielu krajach Europy: w Holandii, Finlandii, Estonii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, Austrii, Francji i we Włoszech.
Dzięki wsparciu Urzędu Miasta Wrocław, Tomasz Radziszewski nagrał swoją pierwszą płytę, która została wydana w maju 2020 roku przez QBK Records. Tytuł albumu to „Guitar Portrait” i jest on rzeczywiście – portretem gitary, pokazującym jej oblicza w muzyce od renesansu, aż po wiek XX, utwory zarówno solowe, jak i z towarzyszeniem fortepianu, czy zespołu barokowego. Wreszcie od tych nieznanych, jak dawne tańce Praetoriusa, do pereł światowych muzyki gitarowej, jak Concierto de Aranjuez – jedno z największych arcydzieł w literaturze muzycznej.
Gitarzysta występował także jako solista z orkiestrami: ADDA Sinfonica (Hiszpania), Sound Factory Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Cottbus (Niemcy), Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, a także Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Tomasz zgłębia także wykonawstwo na instrumentach z minionych epok (na gitarze romantycznej i gitarze z czasów F. Tarregi, zbliżonej do modelu A. Torresa). Nagrał dwie płyty na tych instrumentach ze śpiewaczką operową – Olgą Ksenicz, wykonując muzykę Mauro Giulianiego, Domenico Cimarosy oraz Stanisława Moniuszki. Tytuły albumów to kolejno „Mauro Giuliani il maestro” oraz „Znasz-li ten kraj i inne piesni na głos i gitarę”. Płyty zostały nagrane i wydane przez Classical Sound Studio.
Najnowsza płyta gitarzysty nagrana we współpracy z jednym z najwybitniejszych gitarzystów swojego pokolenia – Mateuszem Kowalskim to owoc dotychczasowej działalności w duo gitarowym. Tytuł albumu to „Delicious”, a nagrane są na nim transkrypcje utworów orkiestrowych, fortepianowych, światowe premiery, a także perełki klasyki gitarowej. Płyta została nagrana i wydana przez Classical Sound Studio.
Tomasz współtworzy także duo z francuską skrzypaczką – Yoną Hemery, z którą wykonali kilka koncertów w Polsce i we Francji (Wrocław, Nevers, Paryż, Cancy les Varzy). Wykonują muzykę francuską (M. Ravel), włoską (N. Paganini, G. Rossini), a także tanga Astora Piazzolli i muzykę polską.
Artysta gra na instrumentach najwyższej klasy, a są to:
– Jose Ramirez 1a (1979 r.),
-Salvador Ibanez (~1900 r.),
-Jerome Thibouville Lamy ( 1890 r.)
Mateusz Kowalski jest jednym z najwybitniejszych gitarzystów młodego pokolenia, według Classical Guitar Magazine muzykiem „spektakularnym”, który rozległy repertuar od renesansu do współczesności wykonuje z niezwykłym znawstwem i wyczuciem stylu oraz z wielką kulturą muzyczną. Występował w tak ważnych salach, jak wiedeński Musikverein czy Shanghai Grand Theatre, koncertowal m.in. w Nowym Jorku, Los Angeles, Paryżu, Budapeszcie, Londynie; w 2019 roku wykonał słynne Concierto de Aranjuez z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jest zwycięzcą prestiżowych konkursów w Antony (Paryż) i 2nd EuroStrings International Competition (2019, Londyn). W 2019 roku ukazała się debiutancka płyta artysty wydana przez firmę CD Accord z utworami Bacha, Giulianiego, Tárregi, Barriosa, Piazzolli, Ponce’a oraz Assad’a i Schuberta. Na początku roku 2021 miała miejsce premiera jego drugiej płyty „Polish Romantic Guitar” – nagrania są efektem współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Koncert premierowy odbył się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie. Artysta współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami – do najważniejszych należy zaliczyć orkiestrę Collegium 1704 pod Vaclavem Luksem oraz skrzypka Davida Garretta.
Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko otrzymując medal Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych muzyków takich jak Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Alvaro Pierri. Młody artysta równolegle do kariery solistycznej rozwija także działalność pedagogiczną, udzielając lekcji mistrzowskich m.in. na festiwalach w Szeged (Węgry), Rust (Austria) oraz w Qingdao (Chiny). Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest stypendystą Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (Nagroda Pro Arte), Prezydenta miasta Koszalina oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program „Młoda Polska”). Artysta koncertuje na instrumentach wykonanych przez słynnych mistrzów lutnictwa, takich jak Karl-Heinz Roemmich i Jorge Godoy (Martinez).
Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.